Адукацыя дарослых і COVID-19 у Швейцарыі (падрыхтавана Швейцарскай асацыяцыяй адукацыі дарослых SVEB)
Для падрыхтоўкі справаздачы аб адукацыі дарослых у часы COVID-19, Еўракамісія папрасіла членаў рабочай групы ET2020 па адукацыі дарослых прадставіць інфармацыю па некалькіх тэмах, звязаных з навучаннем дарослых і закранутых COVID-19, і якім чынам адукацыя дарослых можа дапамагчы ў аднаўленні пасля COVID-19 і звязанага з ім эканамічнага (і грамадскага) крызісу.
Пытанне 1: Як сістэмы і правайдэры адукацыі дарослых на крызіс COVID-19?
- Асноўныя тэндэнцыі ў сістэмах адукацыі дарослых (напрыклад, пераходы на анлайн-навучанне дарослых);
- Праблемы, з якімі сутыкаюцца правайдэры (з пункту гледжання магчымасцяў, навыкаў спецыялістаў, фінансавання і г.д.);
- Добрыя прыклады інавацыйных спосабаў працягнуць адукацыю дарослых і эфектыўна дасягаць навучэнцаў;
- Любыя палітычныя ініцыятывы, накіраваныя на адукацыю дарослых і COVID-19.
У Швейцарыі з 13 сакавіка ўсё навучанне дарослых, звязанае з фізічнай прысутнасцю, забаронена. Хоць у некаторых выпадках курсы і навучальныя праграмы па-ранейшаму могуць быць працягнуты ў Інтэрнэце, значную частку з іх давялося адмяніць. Для правайдэраў і фрылансераў у гэтым сектары гэта прыводзіць да велізарных страт. Урад Швейцарыі хутка адрэагаваў на сітуацыю, забяспечыўшы падтрымку ў выглядзе беспрацэнтных крэдытаў і пашырэння частковых льгот па беспрацоўі. Гэтыя меры падтрымліваюць правайдэраў ва ўмовах крызісу, але яны не вырашаюць усіх іх праблем: нягледзячы на меры, дэфіцыт можа стаць крытычным. Як вынік, парасонная арганізацыя навучання дарослых, SVEB, запрасіла ва ўрада экстраную дапамогу. Крызіс прывёў да тэхналагічнага росту ў сектары. Тым не менш, лічбавая трансфармацыя можа пераацэньвацца. У той час як многія правайдэры хутка перайшлі ў Інтэрнэт фарматы, "лічбавы адказ" іншых быў значна павольней ці ўвогуле не адбыўся. Гэта звязана з дзвюма праблемамі, з якімі яны сутыкаюцца: пераход на онлайн-курсы патрабуе дастатковых навыкаў адукатараў і гэта бывае дорага. Больш за тое, для некаторых навучэнцаў доступ да навучання ў Інтэрнэце абмежаваны. Напрыклад, многія мігранты не маюць доступу да камп’ютара і не могуць паўнавартасна ўдзельнічаць у курсе праз смартфон. У Швейцарыі дагэтуль не было прадпрынята ніякіх палітычных ініцыятыў у галіне адукацыі дарослых у адказ на COVID-19. SVEB просіць урад стварыць: а) праграму фінансавання для кампенсацыі змяншэння попыту на адукацыю дарослых і б) праграму тэхнічнай падтрымкі сектара. Урад у цяперашні час апрацоўвае запыт. SVEB у ролі парасонавай структуры ў адукацыі дарослых і кваліфікацыйнага органа практыкаў стварыў партал пытанняў і адказаў для правайдэраў і арганізоўвае краш-курсы па лічбавым навучанні для практыкаў. У сувязі з магчымым адкрыццём школ і навучальных цэнтраў распрацоўваюцца пратаколы бяспекі. |
Пытанне 2: Як COVID-19 уплывае на неабходнасць адукацыі і доступ да навучання?
- Праблемы, з якімі сутыкаюцца вучні і канкрэтныя ўразлівыя групы (з пункту гледжання доступу да вучэбных матэрыялаў, навыкаў і кампетэнцый, іншых бар'ераў для навучання (час, сацыяльныя / працоўныя абавязкі і г.д.));
- Актуальныя патрэбы ў адукацыі дарослых (напрыклад, навучанне, звязанае з медыцынскай пісьменнасцю, лічбавай пісьменнасцю і г.д.).
Доступ да навучання стаў складаней для многіх навучэнцаў ва ўмовах крызісу COVID-19. - Паколькі вялікая частка курсаў і праграм была адменена, многіх вучні наогул згубілі доступ да навучання; - Для навучэнцаў, якія не маюць асноўных навыкаў у галіне інфармацыйна-камп’ютарных тэхналогій, наведванне онлайн-курсаў вельмі стала вельмі складаным ці нават немагчымым. - Кампаніі скарачаюць бюджэт на адукацыю дарослых. Такім чынам, для многіх навучэнцаў фінансаванне курсаў становіцца праблематычным. Гэта негатыўна адаб'ецца на попыце ў сярэдне- і доўгатэрміновай перспектыве. Крызіс, безумоўна, прывёў да павышэння попыту на навучанне настаўнікаў, звязанае з "адукацыяй у Інтэрнэце". Ёсць гатоўнасць у сетару прыстасавацца да новай сітуацыі і набыць неабходныя навыкі. Ва ўмовах крызісу таксама становіцца відавочным, наколькі важныя асноўныя навыкі ў галіне лічбавых тэхналогій. Гэта можа (у сярэднетэрміновай перспектыве) прывесці да павелічэння попыту на адпаведныя курсы. Але рана прадказваць змены ў попыце на адукацыю дарослых. |
Пытанне 3: Якую ролю можа мець адукацыя дарослых у аднаўленні пасля крызісу COVID-19?
- Прыярытэты для сістэм і палітык адукацыі дарослых, якія спрыяюць стабілізацыі пасля COVID-19 з пункту гледжання спосабаў падтрымкі, фінансавання і сувязі з пэўнымі групамі дарослых вучняў.
У Швейцарыі COVID-19 выкліча глыбокую рэцэсію, што ў выніку прывядзе да высокага ўзроўню беспрацоўя і павелічэння попыту на сацыяльную дапамогу. Такім чынам, крызіс імгненна негатыўна адбіваецца на найбольш уразлівых групах насельніцтва. Адукацыя дарослых мае вырашальную ролю для падрыхтоўкі беспрацоўных да рэінтэграцыі на зменены рынак працы. Чакаецца, што COVID-19 надоўга змяніць цэлыя сектары і бізнес-мадэлі, а значыць, таксама змяніць навыкі, неабходныя на працоўным месцы. Адукацыя дарослых дапамагае адаптавацца да гэтых зменаў. Рэагуючы на COVID-19, кампаніі скароцяць свае інвестыцыі ў навучанне дарослых. Асобы (асабліва з уразлівых груп) адкладуць альбо адмовяцца ад удзелу ў праграмах. Такім чынам, крызіс прывядзе да сур'ёзнага агульнага зніжэння попыту на навучанне дарослых. Гэта будзе мець негатыўны сярэднетэрміновы ўплыў як на эканоміку, так і на грамадства. Для змякчэння гэтага эфекту спатрэбяцца новыя мадэлі фінансавання навучання дарослых. |